When you explain it, it becomes BANAL.

Μην αγοράζεις – κάνει καλό στον πλανήτη!

Αναστασία Λαζαρίδη

Αναστασία Λαζαρίδη

Μάρτιος 08, 2021

Το thumbnail του άρθρου με τίτλο Μην αγοράζεις – κάνει καλό στον πλανήτη!

Πανδημία, φαινόμενο του θερμοκηπίου και οικονομική κρίση (φτου κι απ’ την αρχή). Σας φαίνονται μήπως άσχετα μεταξύ τους; Μάλλον... δεν είναι. Η πανδημία μπορεί να άφησε πολλούς ανθρώπους άνεργους και να οδήγησε ακόμη και εταιρείες-κολοσσούς, όπως τα ZARA και η H&M, στο να κλείνουν μαζικά καταστήματα και να αναδιοργανώνουν τις δραστηριότητες τους, όμως παρ’ όλα αυτά βελτίωσε την καταναλωτική μας συνείδηση.  

Έχετε σκεφτεί ποτέ το περιβαλλοντικό κόστος του τζιν που αγοράσατε; Χρειάζονται περίπου 7.500 λίτρα νερού, για να δημιουργηθεί ένα μόνο τζιν. Αυτό ισούται με την ποσότητα του νερού που καταναλώνει ένας άνθρωπος μέσα σε επτά ολόκληρα χρόνια! Η «γρήγορη μόδα» (fast fashion) μπορεί μεν να είναι οικονομική και προσβάσιμη σε όλες τις κοινωνικές ομάδες, ισοδυναμεί δε με ένα τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος για τον πλανήτη μας. Η βιομηχανία της γρήγορης μόδας αντιπροσωπεύει το 10% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και κατέχει τη δεύτερη θέση στη λίστα των διεθνών ρύπων, αμέσως μετά το πετρέλαιο. 

Οπότε, ύστερα από όλα αυτά, τι μας δίδαξε τελικά η πανδημία; Μας έμαθε ότι ίσως δεν χρειαζόμαστε δέκα διαφορετικά ζευγάρια παπουτσιών, για να είμαστε χαρούμενοι. Η μόδα σήμερα περιστρέφεται γύρω από την εμμονή με την εξωτερική εμφάνιση. Αν δεν αποκτήσετε την κίτρινη μπλούζα που θεωρείται τόσο στιλάτη αυτή τη σεζόν, αισθάνεστε παράταιροι σε σχέση με τους άλλους. Επομένως, για το καλό του πλανήτη, αλλά και της τσέπης μας, ίσως θα ήταν πολύτιμο να συμφωνήσουμε ότι: «less is more». 

Σταδιακά, αλλά σταθερά, βλέπουμε πολλές εταιρείες μόδας να αλλάζουν την περιβαλλοντική στάση τους, παρακινούμενες ίσως από τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά του κοινού τους. Μερικά παραδείγματα αποτελούν η H&M, η οποία δεσμεύτηκε να είναι 100% βιώσιμη μέχρι το 2040, αλλάζοντας τα είδη των υφασμάτων της, και η Levi’s, η οποία έθεσε ως στόχο να μειώσει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά 40%.

Εμείς, ως καταναλωτές, τι μπορούμε να κάνουμε από την πλευρά μας; Μερικές χρήσιμες συμβουλές θα ήταν οι εξής:

• Χρησιμοποιούμε τα ρούχα μας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Παρατείνοντας τη ζωή κάθε ρούχου μας κατά τρεις μήνες μόνο, συμβάλλουμε στη μείωση της σπατάλης νερού και των απόβλητων αποτυπωμάτων κατά 5-10%. Με αυτόν τον τρόπο, τα ρούχα δεν καταλήγουν στις χωματερές, ενώ αποτρέπεται η παραγωγή νέων ρούχων.

• Αγοράζουμε από καταστήματα με μεταχειρισμένα ρούχα. Αυτό αποτελεί σίγουρα μία παρεξηγημένη συνήθεια στην Ελλάδα. Πιστέψτε με όμως ότι υπάρχουν πολλοί θησαυροί, αν είστε πρόθυμοι να ψάξετε αρκετά καλά. Πέρα από αυτό, μπορείτε να βρείτε αυτό που χρειάζεστε σε πολύ καλύτερη τιμή απ’ ό,τι αν το αγοράζατε καινούριο, ενώ παράλληλα συμβάλλετε σε μία πιο βιώσιμη βιομηχανία μόδας.

• Σκεφτόμαστε πολύ καλά πριν αγοράσουμε κάτι. Το χρειαζόμαστε, αλήθεια; Αν ναι, μήπως μπορούμε να το δανειστούμε ή να το νοικιάσουμε;

• Τέλος, αγοράζουμε όσο το δυνατόν λιγότερα νέα πράγματα, επενδύοντας σε κλασικά κομμάτια αντί σε φευγαλέες τάσεις της μόδας, οι οποίες αλλάζουν κάθε σεζόν.


Μοιράσου το με αγαπημένους σου